לצלם פרסומת ללא תקציב. כמעט.

לאחרונה צילמתי פרסומת נרטיבית לפנסיון הכלבים של ניר גולן. מציג לפניכם את התהליך כולל ניתוח של שוטים. תהנו.

מצלמה –  BMPCC 4K + metabones speed booster 0.71x
עדשה – SIGMA ART 18-35 F1.8
פילטרים – K&F Concept Nano-X PRO ND8-ND128 

ברק ישי תאורת קולנוע

לוקיישן חינמי שכבר מואר יפה. יש דבר כזה?

זאת הייתה השיטה – לאחר הכתיבה של של התסריט, נסעתי למקומות שונים ומגוונים שהרגשתי שעונים על הצרכים של הפרסומת. צילמתי תמונות סטילס (עם SUNSEEKER). בררתי לוקיישנים. ישבתי על תכנון של כל שוט ושוט. בניתי סטוריבורד. לו"ז צילומים. לא מעט לוקיישנים השתנו תוך כדי צילומים מפאת זוויות לא טובות אך השיטה פחות או יותר עבדה כמו שצריך.

הפרסומת צולמה בתקציב דל מאד, מה שהצריך צמצום של גריפ תאורה. במקרים כאלה, ישנו פתרון לא רע לצילומי חוץ והוא צילום בזמן ה-Golden Hour – שעה לפני השקיעה ועד השקיעה בכלל. צילום בזמן הזה מעניק גוון רך וזהוב לשוט. זהו אמנם חלון של שעה בערך, אך לא לחינם הוא נקרא כמו שהוא נקרא. אם אתם דלי תקציב ורוצים להוציא שוטים טובים זה פתרון מעולה. זוהי שעה שלא תמיד מצריכה תאורה נוספת מעבר להעמדה נכונה של האובייקט המצולם בזווית הנכונה. זה מתחיל להיות מורכב יותר בלוקיישנים שהשמש לא מגיעה אליהם ונדבר על זה בהמשך, אבל לרוב השעה הזו מצדיקה את שמה.
בכל אופן, מלאכת פרסומת שכזו דורשת חיפוש לוקיישנים טובים (יפים), שהשמש משמשת להם כ-Back Light.

איך עושים את זה? 

על SUNSEEKER שמעתם?

SUNSEEKER זאת אפליקציה מצוינת לצלמים, שמאפשרת לראות את מסלול השמש ביחס למקום שבו אתם עומדים, בנוסף למפות ואזורים שונים וגם לתאריכים מאוחרים. כלומר, אתם יכולים לראות מה יהיה מסלול השמש גם בעוד חודש ויותר.

מעבר לתכנון הצילום המאוד מדויק שאתם יכולים לבנות בעזרת האפליקציה הזו, אתם יכולים להרוויח במקביל לו"ז צילומים יעיל וכך להקל על כל צוות המשתתפים. 
אז יש לנו חיפוש לוקיישנים טובים (לפי הפרמטרים שהצבנו לעצמנו), בירור זוויות צילום ומיקום השמש.

בשוטים הנ"ל אפשר לראות שהלוקיישן צולם בשלב ה-SCOUTING כשהייתה שמש, והוא תוכנן להצטלם בשמש. בפועל היו איחורים ואולצנו לצלם לאחר שהשמש כבר נעלמה. בכל אופן, כיוון שהטקסטורה הייתה לא רעה ומפאת בעיות תקציב וזמנים, השוטים הוכנסו לפרסומת. 

פה חשוב לציין שוב, השמש ברקע (Back-LIght) מעניקה קונטרסט, עומק, מימדיות רחבה ועוד. אמנם, גם צילום אל מול השמש ב'שעת הזהב' היא טובה ובבנייה נכונה הכול אפשרי. אין חוקים.  

שכבות יוצרות נפח

אחת השיטות המפורסמות ליצור דינאמיקה ועומק בשוט, היא יצירת שכבות בפריים. זה עובד כך – מעמידים את האובייקט ודואגים שמול העדשה תהיינה שכבות כלשהן (עומק שדה צר/קטן), מאחורי האובייקט רקע וטקסטורה, ואם לא אז גם רקע מטושטש (עומק שדה צר/קטן עוד יותר). אם תעיינו בפרסומות תראו שמשתמשים בשיטה הוויזואלית הזו המון. 
במספר שוטים בפרסומת הייתה תחושה שטוחה מאד, אז לקחתי עציצים והעמדתי אותם מול העדשה, או שחיפשתי שכבות בשטח עצמו, וכך זה נראה :

בדוגמאות הבאות אפשר לראות שימוש גם בעציצים שהכנסתי לפריים וגם שימוש במה שכבר קיים. שכבות יוצרות עומק ועניין, שווה להתעכב קצת בלוקיישן כדי למצוא את הספוט הזה. 

בין לבין

איך אפשר לצלם פרסומת בלי צילומי אוויר?! אי אפשר. חייבים צילומי אוויר. סתם. אבל זה מוסיף. בעיקר בשוטים של מעבר. זה מאפשר לצופה לחוות נקודות מבט שונות, מבט על שינוי לוקיישנים כחלק מהנרטיב ובעיקר אסתטיקה משלימה. גם צילומי תקריב (Details) מאפשרים אינטר-קאטים טובים לבין הסצנות. הרעיון של השמש כ-BackLight וטקסטורה נשאר על כנו גם בצילומי אוויר.
צילמנו קרוב ל-150 שוטים מהאוויר בלא פחות מ-10 לוקיישנים שונים. בסוף נכנסו רק 3 שוטים מ-3 לוקיישנים. 

ברק ישי תאורת קולנוע
DJI MAVIC AIR 2S

צילומי תקריב יכולים לשמש לא רק כמעברי סצנות, אלא גם כשינויי מקצב, טון, צורה ויזואלית וכו'. לדוגמא, המעבר בין החלק הראשון של הפרסומת לחלקו השני, הרגיש לי לוקה בחסר. הוא היה סתמי, משהו היה חסר בו. בעיות של זמן ותקציב הכריחו אותי לחשוב על רעיון יצירתי, שלא דורש הרבה. ואז ככה משום מקום (ובאותו מקום בדיוק), באו להם כמה תקריבים מהירים שקטעו את המוסיקה ויצרו טוויסט ואתנחתא בין החלקים. 

איך באמת צריך לעשות את זה

תראו. דיברנו על פרסומת דלת תקציב והכל טוב ויפה. אבל אם אתם רוצים להשיג את המראה המוכר העשיר והמלוקק של הפרסומות האיכותיות ביותר, אתם צריכים סיוע של מרככי אור, נגים (Negetive fill), מחזירי אור למיניהם ועוד. כלומר, כלים לשליטה ומניפולציה של האור. וזה בקטנה. בפועל משתמשים גם בפנסים שמחפים על מחסור באור אבל אל נקדים את המאוחר.
השיטה פשוטה – השמש כ-Back-Light מחוץ לפריים. מחזיר אור לבן ונקי (כ-Key Light) על האובייקט המצולם בעוד אנחנו מצלמים אל הצד האפל. פלופי או כל נג אחר גדול ל-
Negetive fill. זהו פחות או יותר. זוהי צורה ויזואלית שחוזרת על עצמה כמעט בכל פרסומת אפשרית (טובה). 

יש כאן שתי C-stands עם זרוע. את מחזיר האור (Bounce Light) מחזיק כלי שנקרא DuckClamp. הפלופי המפורסם משמש למילוי השלילי (כל כך משונה לומר את זה בעברית) ופחות או יותר זה הסיפור. 

ברק ישי תאורת קולנוע
אפשר להשתמש בקלקר או בכל דבר דומה אחר

קצת מזל לא מזיק

אם הייתי אומר לכם שתקבלו לוקיישן מדהים ביופיו, מלא בטקסטורה וצבע. בנוסף, בזמן הצילומים, השמש תהיה מאחור משמשת כ-BackLight ו-הקירות מסביב יהיו לבנים וישמשו כמחזירי אור באופן ספונטני? לפעמים יש מזל וזה מה שקורה. פנסיון הכלבים שצילמתי בו (שהוא בעצם לב ליבו של הפרסומת) היה נראה ממש כך.

יש כאן מעטפת של קירות לבנים סביב הלוקיישן היפהיפה הזה. זה כאילו המקום נבנה לצילומים. בכל אופן ואולי באותו אופן, במקרה הזה כל השוטים יצאו טוב בזמן הנכון – בלי שום כלי עזר לתאורה, מצלמה בלבד. 


לקראת הערב הצילומים הפכו מאתגרים יותר כיוון שהשמש כמעט נעלמה. הוספנו תאורה ע"י גרלנדה שחילקנו ל-2 שורות ובמסגרת הזמן התוצאה הייתה טובה. 

אין לאן לברוח

שאלה – מה קודם למה, הנרטיב (סיפור) או האסתטיקה ? מריחים את התירוצים שלי שתיכף באים ? טוב נו… תראו לפעמים פשוט אין ברירה וישנם שוטים שאע"פ שלא נראים כמו שהייתם רוצים שייראו, מוכרחים להשתמש בהם כיוון שבלעדיהם יהיו חורים גדולים בסיפור והעריכה תיחרב. זה בא לפעמים על חשבון האסתטיקה. אלה החיים. לא תמיד יש לאן לברוח.
זה קורה בעיקר כשהשמש מסתתרת מאחורי מבנים ואין לנו יכולת לייצר משחק של אור וצל כיוון שאין לנו שום פנס שיחפה על מחסור במקור אור ישיר. השוטים הללו בדרך כלל נראים שטוחים, גם אם הם מקומפזים לתפארת. אז אפשר לנסות להציל אותם עם שכבות ושטיקים למיניהם, אבל לפעמים זה פשוט לא נראה טוב. הרי לכם כמה שוטים כאלה, ולאחר מכן עצה כיצד להימנע מהמצבים הללו. 

העניין הוא כזה, גם אם לא נאמר שהשוטים הללו רעים, הם בהחלט שטוחים להפליא ולא קולנועיים. מה עושים כדי להימנע מכך? 2 אפשרויות.
ראשונה
– לתכנן בצורה מדויקת עד כמה שאפשר את שעות הצילום ביחס לנראותה של השמש. אך גם זה לא תמיד עובד. שני השוטים השמאליים תוכננו להיות עם השמש, אך איחור של לא פחות משעה הוליד את מה שעיניכם רואות. זה אמנם תירוץ, אבל זו המציאות ולא תמיד יהיה לכם זמן ותקציב לצלם שוב, קחו את זה בחשבון.
שנייה – לדאוג לפחות לפנס עוצמתי אחד שיוכל להחליף את השמש. אם לא HMI וג'לים צהובים (CTO חצי או רבע), אז לד עוצמתי כלשהו, או אפילו פאנל רחב דיו. גם 'תפוז' יכול לעזור במקרים מסוימים. כל זה הוא פועל יוצא של האפשרות הראשונה, זה מצריך תכנון וזמן. שני דברים שלא תמיד קיימים כמו שצריך וחבל. 

זהו, סיימתי. תצליחו במעשיכם!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם

המראה הקולנועי

מה יש לנו מהמראה הקולנועי? כל חידוש שנוצר בעולם הופך להיות המקור של עצמו. מאותו רגע, מגיעים חיקויים שינסו שנים על גבי שנים

טקסטורה בקולנוע

הפוסט הזה יהיה קצר, אבל בבחינת מעט הכמות ורב החשיבות מה אנחנו מפספסים? בואו נודה. כיוצרי קולנוע אנו רוצים להפיק צילום מרהיב, מעניין,

הסרט העלילתי האחרון שלי. לבינתיים

מדוע חלפו שלוש שנים מאז יצרתי סרט עלילתי ואיך זה קשור לסרט הבא שאני עובד עליו מחיר ההקרבה שווה את זה? מי שמכיר